24-uurs actie door JCI

Afgelopen weekend hielpen de 15 ondernemers van JCI zowel bij fysiek zwaar werk als het leggen van de verbinding met jeugdige bezoekers.

Op weg naar het 25-jarig jubileum

De keuze voor een 24-uursactie is niet zonder reden: ,,Het museum is in mei 1993 geopend en bestaat dus 24 jaar. Bovendien is het een mooie aanloop naar hun 25-jarig jubileum, waarbij ze dan goed voor de dag kunnen komen”, stelt Maarten Traa (38) van JCI.

Meer aandacht voor jonge gezinnen

Op zaterdagochtend om 10.00 uur ging de actie van start. Het museum is sinds vorig jaar opgenomen in het museumregister en trekt jaarlijks zo’n 10.000 bezoekers. Net als de vrijwilligers zijn dat veelal ouderen. ,,Hoewel musea in deze tijd niet in een luxepositie verkeren, heeft Oud Oosterhout geen slechte financiële situatie”, vertelt Marja Fick van het museum.

Credits foto: © RENE SCHOTANUS van Pix4Profs

,,Maar nu we een geregistreerd museum zijn, willen we graag jonge gezinnen trekken. Onze oudere vrijwilligers hebben zelf weinig kinderen om zich heen. Het is daarom fijn dat deze jonge ploeg met ons meedenkt.”

Naast een houten speeltoestel om op te klauteren, ging de serviceclub daarom ook aan de slag met de looproute. ,,Bezoekers lopen nu alle kanten op; er is geen verhaallijn die hen door het museum leidt”, licht Traa toe.

Het eindresultaat mag er zijn

24 uur later is er dan ook een educatieve spelroute door het museum uitgezet – én een wandelroute door de tuin. In de drukkerij draait continu een film over de drukmachines en de bovenverdieping is voorzien van nieuwe vloerbedekking.

Brabants Museum Oud Oosterhout bedankt alle leden van JCI voor hun inspanningen. Dankzij jullie inzet is het museum nog aantrekkelijker voor bezoekers!

Meepraten?
Draag gerust bij!