Zondag 17 november openden we de expositie rond 75 jaar bevrijding. Het werd een bijzondere middag en een groot succes. Dank aan al onze bezoekers, helpende vrijwilligers, Rinus Kuijpers en Wadec Salewicz, OVSV en iedereen die zijn medewerking heeft verleend.

“De koffiekamer bij Brabants Museum Oud-Oosterhout puilt uit. Mensen staan dicht op elkaar. Het is muisstil. Na de introductie van Wadec over zijn vader kijken we naar 12 minuten film. De beelden zijn opgenomen bij de herdenking van 60 jaar bevrijding. Michal Salewicz is levensgroot in beeld. Hij is hevig geëmotioneerd. Bezoekers deze middag hebben tranen in hun ogen. Je voelt de emotie, het kippenvel. Het lijkt wel of er nu pas waardering is voor onze Poolse bevrijders. Tot nu toe was die er niet. De Engelsen en de Amerikanen, ja dat waren onze bevrijders. De Polen bleven achter met lege handen. Ze kregen geen oorlogspensioen, liepen niet mee in bevrijdingsmarsen, konden niet eens terug naar hun eigen land. Wat ze overhielden waren de meisjes, later hun vrouwen met wie ze trouwden, gezinnen stichtten. En het is daarom dat wij nu kunnen luisteren naar een zoon van een Poolse held, kunnen kijken naar een documentaire van een kleinzoon en de emotie voelen. Misschien brengen we hiermee onze waardering alsnog over. Al is het dan wel laat”.