17 november opening expositie 75 jaar bevrijding

Vrijheid, vurig verworven; De slag om het Markkanaal.

Expositie bij Brabants Museum Oud-Oosterhout op zondag 17 november. In deze expositie is er extra aandacht voor de Poolse bevrijders die Oosterhout West (Vrachelen en Den Hout) op 3 november 1944 hebben bevrijd onder de naam “De 1e Poolse Pantserdivisie”

Het programma ziet er uit als volgt:

Museum open vanaf 11.00 uur.

13.00 uur: Toespraak door Dhr. Wadec Salewicz en een filmpje van 12 min. over zijn vader Michael Salewicx die bij de bevrijding van Oosterhout en Nederland heeft meegevochten.

13.25: Opening van de expositie. Te zien zijn voorwerpen en attributen van Michal Salewicz, voorwerpen van de expositie van de Heemkundekring Oosterhout en vele foto’s.

13.30: Aansteken vrijheidsvuur.

13.35: Optreden van  8 personen onder de naam “OVSV “( Onze Vrijheid Staat Voorop). Deze koorleden zingen met begeleiding van een accordeon oorlogs- en bevrijdingsliederen. Bij goed weer buiten bij het vrijheidsvuur en anders in de koffiekamer. We brengen gezamenlijk een proost uit op de bevrijding en de vrijheid.

In de koffiekamer wordt de film vertoond van 75 jaar bevrijd, samengesteld door Rinus Kuijpers met oude authentieke foto en filmbeelden.

Na 17 november is de expositie te zien tot half maart 2020.

Entree evenemententarief € 3,50 voor iedereen inclusief koffie/thee/ranja. Kinderen t/m 3 jaar gratis. Museumkaart gratis.

Veteranen hebben gratis toegang op vertoon van hun veteranenpas.

U vindt Brabants Museum Oud-Oosterhout aan de

Bredaseweg 129 in