Bestuur en vrijwilligers

Het museum wordt gerund door zo’n 80 gepassioneerde vrijwilligers en 5 bestuursleden. Al jarenlang zorgen zij ervoor dat het gehele museum en het miniaturenpark in uitstekende staat verkeert en bezoekers zich welkom voelen.

Heeft u belangstelling voor vrijwilligerswerk op een bijzondere locatie, neem dan vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek.

Bestuur en vrijwilligers

Het museum is ondergebracht in een Stichting. Er werken ruim 70 vrijwilligers.
Het bestuur bestaat uit 5 bestuursleden. Op foto v.l.n.r. Karolien Knol - secretaris; Flip van der Meulen - penningmeester; Bart van Nies - sponsoring (gestopt); Fons Fluitman - voorzitter;
Onlangs is het bestuur uitgebreid met Piet van Ham (foto volgt nog); Ria Evers (foto volgt nog).

Team drukkers

Drukkerij

In de drukkerij uit 1916 vertellen de drukkers over het drukkersvak van vroeger. De drukkerij is op de tweede en laatste zondag van de maand in werking. Kinderen kunnen dan met behulp van de drukker een eigen naamkaartje drukken. Drukwerk voor eigen gebruik wordt ook in onze drukkerij gedrukt.

.

Team miniatuurbouwers

Werkplaats

Een team van kundige miniatuurbouwers repareren, onderhouden, maar vervangen zonodig ook hele panden. .

Team tuinonderhoud

Tuin

De tuin van het museum ligt er prachtig bij. Elk seizoen bloeien er andere planten en bloemen. Maar er is ook altijd veel werk. Gras maaien, onkruid wieden, blad ruimen enz. Ad Bol stuurt dit team aan.

Team museumonderhoud

Museumonderhoud bestaat uit: onderhoud aan gebouwen, zo nodig het realiseren van nieuwbouw, schilderwerk aan gebouwen, tuinbanken e.d en onderhoud en aanleg van elektrische installaties.

Team gastvrouwen en gastheren

Gastvrouwen en gastheren

Zij vormen de spil in het museum. Alles draait om de goede ontvangst van de bezoeker. Gastheren en gastvrouwen verkopen toegangsbewijzen, ontvangen bezoekers met koffie of andere drankjes. Doen de verkoop in de snoepwinkel en geven informatie over het museum aan bezoekers. Ze ruimen alles op en zorgen voor een frisse aanblik.

Rondleiders

Gidsen hebben historische achtergrondkennis. Ze leiden groepen vanaf 15 personen rond en vertellen over voorwerpen in de collectie en zorgen ervoor dat de bezoeker meer heeft gezien tijdens zijn bezoek, dan wanneer hij of zij individueel had rondgekeken.

Team miniaturenschilders

Schilderen miniaturen

Het schilderen van nieuwe of bestaande maquettes is een zeer nauwkeurig werk, dat een vaste hand vereist. De behandeling en kleurstelling gebeurt in overleg.

Team PR, communicatie, foto en film

Promotie van het museum via allerlei kanalen is erg belangrijk. De website, Facebook, contact meten met collega bedrijven in de regioen het positieve geluid uitdragen hoort daar bij.

Filmer Rinus Kuijpers legt al jaren de historie van Oosterhout en omgeving vast. Zijn vele foto‘s en films zijn voor het museum onmisbaar. Er zijn vele filmpjes van hem, waarvan de meeste zijn ingesproken door zijn vrouw Annie, te zien op Youtube.

Team Collectiebeheer en Registratie

Het team zorgt voor beoordeling, registratie, conservatie en beheer van de museumobjecten. Schenkingen worden na aanvaarding opgenomen in een digitaal museumregister. Daarna wordt er gekozen voor een rechtstreekse plaatsing in het museum of in ons museumdepot met mogelijk later een plaatsing in de collectie.

Het museum is altijd op zoek naar enthousiaste vrijwilligers

Houdt u van gezelligheid en vindt u het leuk om met een groep vrijwilligers te werken aan het behoud en verbeteren van het museum, dan nodigen wij u van harte uit voor een nadere kennismaking. Van het runnen van de snoepwinkel, het ontvangen van bezoekers, het geven van rondleidingen, werken in de tuin tot het bouwen en schilderen van miniaturen, er is voor iedereen wat te doen. Vult u het contactformulier in, dan nemen we snel contact met u op.

Je naam (verplicht)

Je e-mail (verplicht)